Krachttraining? Een Koninklijk voornemen.

Krachttraining

Om conditie op te bouwen doe je conditie-, of te wel hartslagtraining. Om sterker te worden krachttraining. Voor veel mensen is dit een ondergeschoven onderwerp. Ze zien niet echt het belang van krachttraining. In dit artikel lichten wij toe waarom voor iedereen krachttraining belangrijk is. Zelfs voor Koning Willem Alexander, die laatst in een interview tijdens de Koningsspelen benoemende dat hij regelmatig krachttraining doet. 

Krachttraining voor een sterker lichaam

Om je spiermassa te behouden is het belangrijk om krachttraining te doen. Na je 30e levensjaar zul je gemiddeld 1% van je spiermassa per levensjaar verliezen als je dit niet onderhoudt. Dat betekent een vermindering van 50% van je spieren op je 80e. je kunt je voorstellen dat je daarmee blessure gevoeliger bent (breken van botten) en dat dit negatieve gezondheidseffecten heeft. Buiten afnamen van spiermassa zal na je 50e ook je spierkracht afnemen. Het lijkt als je jong vent allemaal ver weg maar je bent nooit te jong om aan krachttraining te gaan beginnen.

Krachttraining om op gewicht te blijven

Spieren verbranden energie. Een groot deel van je ingenomen energie gaat naar je spieren toe en zal daardoor verbrand worden. Minder spiermassa zorgt voor minder verbranding en meer opslag van energie in de vorm van vet. Doe je niet aan krachttraining dan verlies je langzaam je spiermassa dat invloed heeft op je energieverbranding. Je zult dan met dezelfde inname aan voeding langzaam aankomen in gewicht. Krachttraining zorgt er voor dat je spiermassa in tact blijft. Dus buiten een sterker lichaam zul je ook je gewicht door krachttraining in balans blijven.

Use it or lose it

Geen krachttraining betekent verlies van spiermassa. Echter kan je dit altijd wel weer opbouwen sla je start met krachttraining. Dit geldt voor iedereen ongeacht leeftijd of geslacht.
Bij verlies van spiermassa zul je ook vermindering van prestatie krijgen als je wel conditietraining doet. Krachttraining is dus ook belangrijk als je presentatietraining doet als bijvoorbeeld hardlopen of fietsen.

Tegenwoordig is er geen vanzelfsprekendheid om functioneel tijdens je dagelijks leven spieren te behouden. dat was vroeger wel anders. Onze voorouders moesten jagen om aan voedsel te komen. Tegenwoordig hebben we vervoer, winkels waar alles in overvloed te koop is en vaak een zittend beroep. Een oplossing is om zelf aan de slag te gaan met krachtoefeningen. De praktijk zegt echter dat je er vaak niet aan toe komt. Dan is een Personal trainer de oplossing.

Krachttraining op maat

Bij Next Step Health Studio begeleiden wij vrouwen en mannen van alle leeftijden in krachttraining op een persoonlijke manier. Tijdens de intake zullen wij altijd ingaan op persoonlijke wensen maar ook op persoonlijke omstandigheden. We stellen een krachtschema samen met voldoende variatie en uitdaging. Hierdoor wordt krachttraining ook leuk. het belang is in dit artikel duidelijk uitgelegd, de Koning doet het al, nu jij nog…!

Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen met een persoonlijke begeleiding in krachttraining? Neem dan vandaag nog contact met ons op. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren". dan stemt u daar mee in. De cookie-verklaring is een onderdeel van onze privacyverklaring.

SLUITEN