Laat je interne kachel harder branden

Laat je kachel intern harder branden

We zitten wat af

De titel zegt het eigenlijk al. We zitten veel meer dan we ooit hebben gedaan en daardoor brandt je interne kachel een stuk minder. Het gevolg is een positieve energiebalans waardoor je langzaam maar zeker aankomt. In deze tijd ook wel de ‘corona kilo’s genoemd. Het wordt mooier weer, de verwarming gaat weer een graadje lager. Geen reden om je interne kachel een graadje hoger te zetten. Wat we hiermee bedoelen is dat we tips gaan geven hoe je op een natuurlijke manier meer calorieën kunt verbranden zodat je energiebalans negatief wordt.

Wat is een negatieve energiebalans eigenlijk?

Energiebalans heeft alles te maken met wat je aan energie, zeg maar calorieën, eet en wat je aan energie verbruikt. In voeding zit energie, ook wel calorieën genaamd. Deze heb je nodig om je lichaam te laten bewegen maar ook om je lichaam te laten functioneren als celopbouw, ademen, lichaamswarmte, denken, hartslag, bloedomloop, etc etc. Eet je meer calorieën dan je verbruikt dan slaat je lichaam dit op als vet en kom je aan. Eet je zoveel calorieën als je verbruikt dan blijf je op gewicht. Eet je minder calorieën dan je verbruikt dan zal je vetvoorraad aangesproken worden en val je af.

Tips om meer energie te verbranden

Het is dus simpel. Meer energie verbranden zorgt ervoor dat je interne kachel een graadje hoger gezet wordt.

Tip 1: Eet gezond.
Door meer groente, fruit en volkoren producten te eten zal je meer vezels binnen krijgen. Varieer en eet minimaal 300 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Vezelrijke voeding zijn ook volkoren producten en peulvruchten.

Tip 2: Beweeg veel
Zet je stappenteller aan en maak er een uitdaging van om dagelijks minimaal 10.000 stappen te zetten. Neem vaker de trap, maak dagelijks een wandelingen en pak de fiets in plaats van de auto voor je boodschappen. Bestel je je boodschappen, bouw dan ieder uur 5 minuten bewegen in. Zet muziek op en dans, doe een paar oefeningen als bijvoorbeeld de squat. Pak twee waterflesjes en beweeg je armen.

Tip 3: Plan ontspanning
Ontspannen is niet Netflixen of surfen op je telefoon. Ontspannen is rust nemen. De beste manier van ontspanning is dat je je ademhaling centreert en voelt dat iedere ademhaling diep naar je buik gaat en je daarna lang uitademt. Geef je hoofd rust en denk aan fijne leuke dingen. Zoek een activiteit die prettig is als een boek lezen of een brief schrijven. Let op, eet niet tijdens je ontspanningsactiviteiten.

Tip 4: Investeer in slapen
Goede kwaliteit van slaap heeft een enorme positieve invloed op je energiebalans. Als je ‘s morgens uitgerust wakker wordt begin je de dag goed en zal je alle je voorgenomen activiteiten ook  uitvoeren. Drink geen of heel weinig alcohol en koffie, ga op tijd naar bed en zorg voor een zelfde ritueel afhandeling voor je gaat slapen.

Next Step Healthstudio helpt jou

Zoek jij een coach die jou helpt om deze tips ook vol te houden? Maak een afspraak met een van onze coaches. 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren". dan stemt u daar mee in. De cookie-verklaring is een onderdeel van onze privacyverklaring.

SLUITEN