Komkommertijd is zo slecht nog niet

Komkommertijd, zo slecht nog niet

Het is vakantie en dat is te merken. Onze studio is beperkt open, het verkeer is rustiger, op tv worden series herhaald en het nieuws is niet zo spannend momenteel. We noemen dat ook wel komkommertijd. Reden voor ons om hier eens bij stil te staan.

Komkommers zijn gezond

Waarom nu specifiek de komkommer aangehaald wordt in de vakantie is mij niet bekend. Misschien omdat ze hard groeien in de zomer en veel gebruikt worden in salades. Het is wel een mooi ezelsbruggetje om komkommers de aandacht te geven. Komkommers zijn gezond. Ze bestaan voor 99% uit water. De rest is vezel en vitamines. In water zit geen calorieën dus dat kan je redelijk onbeperkt innemen als je op gewicht wilt blijven of wilt afslanken. Weer een mooi ezelsbruggetje richting drinken in de zomer.

Warme zomers

Het is zomer en dat betekent dat het warmer wordt. Blijf je in Nederland dan zijn de zomers nog wel te doen maar in Zuidelijke landen als Turkije, Spanje en Italie kunnen de temperaturen hoog oplopen. Bij warm weer zweet je meer en dat betekent dat je voldoende moet drinken. Wat is eigenlijk voldoende en wat kan je het beste drinken.

Drink voldoende

Een volwassen persoon verliest op een dag 2,5 tot 3 liter vocht. Vocht wordt door het lichaam opgenomen in de cellen en verlaat het lichaam via urine, ontlasting, ademhaling en transpireren. Het is persoonlijk hoeveel vocht een mens precies nodig heeft. Dat ligt aan je lichaamsgewicht maar ook je activiteitenpatroon. Beweeg en of sport je veel dan heb je meer vocht nodig dan als je veel zit. Het is beter om niet af te wachten tot je dorst krijgt als om dan te gaan drinken. Dorst is een teken dat je lichaam vochttekort heeft en kan invloed hebben op je humeur en concentratie. Beter is het om de hele dag beetjes te drinken. Het is niet zo dat je onbeperkt water kan drinken. Watervergiftiging kan optreden als je grote hoeveelheden achter elkaar drinkt. Denk hierbij aan meer dan 4 of 5 liter op een dag.

Wat kan je het beste drinken

Water is het allergezondste. Er zit geen suiker, kleurstoffen en andere toevoegingen in. Dat betekent ook geen calorieën. Dat helpt dus ook bij het op gewicht blijven of afslanken.
In mineraal water is zout toegevoegd. Echter valt dat met de Nederlandse mineraalwaters wel mee. In vakantielanden kan het percentage een stuk hoger zijn. Check dan het etiket: als er meer dan 0,015 gram (of 15mg) natrium per 100 milliliter inzit, kun je beter voor een ander merk kiezen.
Water kan je smaakvoller maken door een stukje fruit, blaadjes mint en een schijfje komkommer aan toe te voegen. Toch weer de komkommer ;-).

Koffie en thee komt op de tweede plaats als beste dranken. Zonder suiker en melk natuurlijk en niet meer dan 3 koppen per dag in verband met de cafeïne.

Meer tips over gezonde drankjes? Neem dan vandaag nog contact met ons op. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren". dan stemt u daar mee in. De cookie-verklaring is een onderdeel van onze privacyverklaring.

SLUITEN