Eerste hulp bij Weegschaalstress

Weegschaal

Als je weegschaal oorlogsgebied is

Meten is weten, dat weten we allemaal. Daarom is het goed om regelmatig op de weegschaal te gaan staan. Tenslotte wil je niet teveel aankomen. Al helemaal als je doel afslanken is, is weegschaalmonitoring van belang. De weegschaal liegt niet en weegt je totaal aan lichaamsgewicht. Echter is het altijd een momentopname. Een momentopname wil zeggen dat het ene moment het andere niet is. daarom kan het aan kilo’s dat aangegeven wordt op de de weegschaal nogal eens schommelen. En dat kan heel frustrerend zijn. Vooral als je zeker weet dat je niets geks hebt gedaan.

Oorzaken van schommelingen in gewicht

Het kan enorm demotiverend werken als je op de weegschaal gaat staan en je ziet dat er opeens 2 kilo aanzitten. Terwijl je zeker weet dat je niet meer bent gaan eten en keurig je sport- en beweegprogramma’s volgt. De gedachte; “Waar doe ik het toch allemaal voor…” is dan heel begrijpelijk. Schommelingen in gewicht hebben een heel natuurlijke oorzaak die vaak niets met energiebalans hebben te maken. Hier volgt de uitleg.

1. Vocht vasthouden; 
Je lichaam kan vocht vasthouden en vocht heeft gewicht. Bijvoorbeeld als de dag eerder zout hebt gegeten of als je een onderliggende verkoudheid, griep of een blessure hebt. Een liter vocht is absoluut zo opgeslagen door je lichaam onder deze omstandigheden. Je merkt daar helemaal niets van. Vrouwen kunnen net voor of tijdens hun menstruatie ook aardig wat extra vocht vasthouden.

2. Toiletbezoek;
Wegen op het zelfde moment is belangrijk. Weeg je altijd voor of na een toiletbezoek houd dit dan aan. Dit kan namelijk een oorzaak zijn van extra’s kilo’s. Bij obstipatie is je darminhoud zo 2 kilo zwaarder dan normaal.

3. Tijdstip;
Als je jezelf weegt is het houden aan hetzelfde tijdstip belangrijk. In de ochtend heb je een ander lichaamsgewicht dan ion de avond. Ook kunnen dagen nogal verschillen.

4. Koolhydraten en Glycogeen; 
Bij het eten van koolhydraten slaat je lichaam bij een teveel hiervan een gedeelte op als glycogeen. Deze opslag gaat altijd gepaard met het vasthouden van voldoende water. Ook een vocht verhaal dus.

5. Kleding;
Sta je met of zonder kleding op de weegschaal en als het met kleding is, draag dan altijd hetzelfde. Een spijkerbroek heeft een ander gewicht dan een linnenbroek.

2 kilo gewichtsschommeling is normaal

Al om al is het normaal dat door bovengenoemde omstandigheden 2 kilo schommeling in gewicht heel normaal is. Houd hier dus rekening mee en laat je niet ontmoedigen. Niemand komt zomaar ineens 2 kg vet aan. Over het algemeen is de afwijking een vochtissue of een of meerdere van de andere genoemde factoren.

Tips voor wegen van lichaamsgewicht

  • Weeg niet te vaak, een keer per week is meer dan voldoende
  • Weeg altijd op het zelfde tijdstip en zelfde dag
  • Zorg dat de omstandigheden zo veel mogelijk hetzelfde zijn. Dus wel of geen toilet bezoek en zelfde kleding
  • Houd altijd rekening met een schommeling van 2 kilo meer of minder

Gewichtsbeheersing en Next Step Healthstudio

Wil jij meer tips om op een goede manier je gewicht te beheersen? Maak dan een afspraak met een van onze coaches!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren". dan stemt u daar mee in. De cookie-verklaring is een onderdeel van onze privacyverklaring.

SLUITEN