5 tips om gezonder te eten

5 tips gezonde voeding

Je bent wat je eet?

Je bent wat je eet? Hier met een vraagteken want is dat wel zo? Als je veel komkommer eet zal je vast geen komkommer worden en als je veel kip eet, geen kip. Toch zit er wel een kern van waarheid in. Eet je veel gezonde voeding dan zal dat een positieve invloed uitoefenen op je gezondheid. Zo zal teveel ongezond voeding een negatief effect hebben op je gezondheid. Het is bewezen dat een gezond voedingspatroon de kans op ziekten verkleint. Is er al sprake van ziekte dan is is gezonde voeding extra belangrijk. Deze blog geeft 5 tips om dagelijks aan gezonde voeding toe te komen.

Tip 1: Hoe eet je dagelijks voldoende groente

Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks minimaal 250 gram groente te eten. Dat dat voor veel Nederlanders moeilijk is blijkt wel uit het gegeven dat slechts 16% dit dagelijks eet. Ga maar na bij jezelf. Er zullen best wel dagen zijn dat je er aan toekomt maar veel dagen zullen dit aantal niet halen. Een goede tip om meer groente te eten is om groente mee te nemen in alle maaltijden op een dag. Zo kan je ‘s morgens een omelet bakken met tomaatjes of een cracker eten met kaas en komkommerschijfjes. Tussen de middag je broodmaaltijd aanvullen met een kleine salade en op je brood stukjes komkommer toevoegen is zo gedaan. Denk hierbij aan bleekselderij, sla en ui. Als tussendoortje zijn worteltjes en snoeptomaatjes erg lekker. Zo verspreid je de groente over de dag en dan kom je op de minimale aanbevolen 250 gram. Ook een soepje van vers gemaakte groente is een hartig tussendoortje of aanvulling op een van de maaltijden.

Tip 2: Drink geen fruit maar eet fruit

Veel mensen denken dat fruit drinken in de vorm van sapjes net zo goed is voor je als fruit eten. Voor de vitamines maakt het inderdaad niet zoveel uit maar voor je spijsvertering wel. Fruit eten zal je spijsvertering op gang brengen dat is voor verwerking van de vezels en opname van de kcal gezonder en beter voor je energiebalans. Fruit eten verzadigd meer. Fruit in de vorm van drinken is voor je lijn net zo slecht als frisdranken.

Tip 3: Eet vezels, vezels en nog eens vezels

Het Voedingscentrum adviseert een volwassen persoon minimaal 40 gram vezels op een dag te eten. Vezels hebben heel veel gezondheidsvoordelen. Het geeft je een vol gevoel, is goed voor je darmflora en voor je spijsvertering. Veel vezels zitten in groente, peulvruchten, fruit en volkorenproducten als volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Wil jij weten hoeveel gram vezels jij op een dag eet, vul dan enkele dagen een voedingsapp in.

Tip 4: Drink voldoende

Water is het gezondste dat je kunt drinken. Op de tweede plaats komt zwarte thee en koffie. Koffie weer niet meer dan 2 kopjes per dag en gefilterd. Je hebt onder normale omstandigheden 1,5 tot 2 liter water nodig op een dag. Drink meer bij warm weer of bij sportprestaties langer dan een uur. Merk je dat je te weinig drinkt, installeer dan een drinkappje op je telefoon. Deze geeft een seintje af wanneer het tijd is om te drinken.

Tip 5: Houd een voedingsdagboek bij op een app

Next Step Healthstudio beschikt over een zeer uitgebreide voedingsapp en kan samen met jou een plan maken wat voor jou een gezond voedingspatroon is. Een voedingsapp is een goede stok achter de deur om te leren en om gezonde voeding dagelijks toe te passen. Velen gingen jou voor en hebben gezondheidswinst bereikt bij het invullen van de voedingsapp.

Wil jij meer tips om gezonde voeding toe te passen in jouw leefstijl? Maak dan een afspraak met een van onze coaches!

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren". dan stemt u daar mee in. De cookie-verklaring is een onderdeel van onze privacyverklaring.

SLUITEN