Trainen met rugklachten

rugklachten en trainen

In deze blog behandelen we chronische lage rugpijnklachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Dus geen rugklachten door ‘n ongeval. De meest voorkomende klachten aan het lichaam komt door rugpijn. Lage rugpijn zorgt voor 20 procent van het ziekteverzuim op het werk. Chronische lage rugpijn houdt gemiddeld 2 tot 3 weken aan en heeft enorme gevolgen voor de patiënt maar ook voor zijn familie, werkgever en de gezondheidszorg. Terugval ligt bij lage rugpijnklachten op de loer. Dat komt bij 60% van de gevallen voor binnen een jaar en zelfs 85% heeft er meerdere keren in zin leven last van. Oftewel, de kans is groot dat ook jij te maken krijgt met lage rugpijnklachten.

Aspecifieke rugpijn

90% van de lage rugpijnklachten is aspecifiek en wordt veroorzaakt instabiliteit. Je kunt je voorstellen dat als je het grootste gedeelte van de dag onderuitgezakt zit, met een bolle rug, de druk op je wervels toeneemt. Dit veroorzaakt op termijn klachten in de vorm van pijn. Door deze pijn span je je spieren extra aan waardoor je spierpijn ontwikkelt in je rug en billen. Deze pijn kan uitstralen naar de benen.

Uit recent onderzoek is gebleken dat er ook kleine beschadigingen binnen in de tussenwervelschijven (discus) een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van aspecifieke lage rugklachten. Dit soort letsels is moeilijk met röntgen en MRI-scan in beeld te brengen. Daarom wordt dit aspecifiek genoemd.

Specifieke rugpijn

Specifieke rugpijn betreft klachten aan de rug waarvoor een duidelijke oorzaak ten grondslag ligt. Dat kan zijn een discushernia, een infectie, een ontsteking, een fractuur, een tumor of een wervelfractuur als gevolg van osteoporose. Al deze schades en/of afwijkingen kunnen vastgesteld worden door röntgenfoto’s, CT- en MRIscans of bloedtesten. Voorbeelden van deze specifieke rugpijnklachten zijn: discushernia, scoliose, de ziekte van Scheuermann en de ziekte van Bechterew.

De belangrijkste oorzaken

De belangrijkste oorzaak van de meeste klachten in de lage rug is overbelasting. Er zijn divers manieren van overbelasting. Zo is piekbelasting een korte hevige druk op je rug door bijvoorbeeld zeer zwaar te tillen of een te zware krachttrainingsoefening. Duurbelasting wil zeggen dat je te lang in een verkeerde houding hebt gezeten of getraind. Repetitieve belasting is een combinatie van deze beide belastingen. Eerder noemde we al het te lang met een bolle rug onderuitgezakt zitten. Het overkomt de meeste van ons en al helemaal in de coronatijd.

In beweging blijven is noodzaak

Volgens de laatste wetenschappelijke onderzoekingen is het algemene advies dat je actief blijft bij acute rugpijn. In beweging blijven in combinatie met onstekingsremmers en spierverslappers is aan te raden. Er is overtuigend bewijs dat bedrust geen goede beslissing is en dus af te raden is. In ieder geval dat als het echt niet anders kan dan bedrust maximaal 2 dagen nemen. Tijdens bedrust verzwakken de spieren en gewrichten waardoor de kans op pijn zal toenemen. Het advies is dus om in beweging te blijven. Daarmee wordt zeker niet bedoelt sporten maar wandelen en lichte gecontroleerde beweegoefeningen. Beweging stimuleert de doorbloeding van de rugspieren, maakt de spieren soepeler en zorgt tevens voor afscheiding van pijnstillende stoffen. Wij raden je aan om dit zeker samen met een beweegspecialist te doen. Next Step Healthstudio kan jou hierin begeleiden. Neem contact met ons op en wij maken een afspraak voor een goed beweegplan bij rugklachten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *