Gestart met goede voornemens? Zo hou je vol

Start van een nieuw jaar is voor velen hét tijdstip om te gaan starten met goede voornemen. Met stip staat op nummer een nog altijd afvallen, al heel snel gevolgd met het voornemen meer gaan sporten. Wij merken dat direct. In januari is het erg druk met aanvragen voor nieuwe abonnementen bij onze studio. Interessanter is natuurlijk niet januari maar zijn al deze leden ook in juni nog fanatiek bezig met deze voornemens. 

Volmondig kunnen wij beamen: JA!, veel nieuw leden zijn bij ons in juni nog steeds bezig om te werken aan hun voorgenomen doelen. Voor het behalen van alle afslank- , fitheids- en andere gezondheidsdoelen is tijd nodig. In deze blog leggen wij uit hoe ze dit volhouden.

Stel haalbare doelen

Als je 20 kilo te zwaar bent gaat het zeker niet lukken om binnen 3 maanden deze weer kwijt te raken. Helaas komen de kilo’s er sneller aan dan dat ze er af gaan. Kleine doelen stellen is daarom belangrijk. In 3 maanden 5 kilo afslanken is haalbaar. De eerste stap is dan lang niet zo groot en kleine veranderingen zijn beter vol te houden dan grote. Dat geldt ook voor beweeg- en sportdoelen. Nooit een marathon gelopen? Dan gaat het echt niet lukken om deze binnen een maand te gaan lopen. Zelfs niet na 3 maanden. Hoe goed wij samen met jou,met trainingen ook hierop voorbereiden.

Meten is weten

Als je vooruitgang wilt, is het goed om te starten met een meting waar je nu staat zodat je ook weet welke meting past bij je doel. Dat kan zijn je lichaamsgewicht, je middelomvang, maar ook je conditie of spierkracht. Deze metingen zijn het meest gangbaar. Wij coachen onze leden ook om andere soort metingen uit te voeren. Wat denk je van het aantal stappen op een dag, het vaker drinken van water en het minder drinken van frisdrank en/of alcohol. Het meten van vooruitgang in leefstijlgedrag is een goed methode om voortgang te meten. Vraag onze coach hoe wij dat doen.

Bespreek je doelen met vrienden en familie

Praten over je gewenste doelen geven deze doelen ook bestaansrecht. Als je het bespreekbaar maakt wordt het gemakkelijker om er mee bezig te zijn en te blijven. Vaak zul je ook terug horen dat anderen ook bezig zijn met gedragsverandering.  Als je minder alcohol wilt drinken is het lastig als je vrienden je bij gelegenheden constant een drankje opdringen. Bespreek je dit, dan wordt er rekening mee gehouden en dat maakt het voor jou een stuk gemakkelijker om vol te houden. Praten er over, helpt dus.

Begin met een kleine stap voorwaarts

Een reis naar Zuid-Europa is pas leuk als je zicht hebt op de de eerste 100 kilometer. Zo ook als je spaart voor een groot object. De eerste 100 euro is een stap richting je doel. Jezelf de tijd geven is je doel ophakken in kleine doelen. Dat geeft overzicht en hoop. 10 kilometer hardlopen vanuit geen ervaring zal met stapjes opgebouwd moeten worden. Hoe fijn is het als je de eerste kilometer zonder onderbreking kunt uitvoeren.

Geef niet op bij geen resultaat of terugval

Niemand heeft in een keer kunnen lopen, fietsen of autorijden. Daar is oefening voor nodig maar vooral een keer vallen en opstaan. Dat is bij alle doelen. Val je een periode niet af of kom je weer een kilo aan. Geen paniek en geef niet op. Door door te zetten en je voorgenomen nieuwe gedrag weer op te pakken ga je steeds meer richting je doel.

Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen met het halen van je doelen? Neem dan vandaag nog contact met ons op. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren". dan stemt u daar mee in. De cookie-verklaring is een onderdeel van onze privacyverklaring.

SLUITEN