Minder haat voor de juiste koolhydraat

Minder haar voor de juiste koolhydraat

De titel verraadt het al. Veel mensen hebben koolhydraten eten in de ban gedaan. Sommige eten koolhydraatarm en wij horen ook wel eens dat er een volledig koolhydraatvrij dieet wordt nagestreefd. Maar is dit wel zo verstandig? Het lichaam heeft namelijk koolhydraten nodig. In deze blog meer over koolhydraten.

Wat zijn koolhydraten eigenlijk

Koolhydraten is, net als eiwitten en vetten, een onderdeel waar onze voeding uit bestaat. Deze stoffen leveren energie aan het lichaam. Eiwitten zijn bouwstoffen en koolhydraten en vetten zijn brandstof. Het verschil tussen koolhydraten en vetten is dat vetten voornamelijk door het lichaam opgeslagen worden als energievoorraad. Bij koolhydraten is dit anders. Koolhydraten worden door je lichaam omgezet in glucose. Deze glucose geeft directe energie die je nodig hebt als brandstof. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn koolhydraten erg belangrijk. Koolhydraten hebben meer functies dan alleen energie geven. Koolhydraten als tafelsuiker en vruchtensuiker geven een zoete smaak aan voeding. Sommige koolhydraatrijke producten bevatten voedingsvezels. Deze zijn nodig voor een goede darmwerking en darmgezondheid.
Koolhydraten zijn in te delen in enkelvoudige of meervoudige en verteerbare of onverteerbare (voedingsvezels) koolhydraten.

Pieken in het bloedsuikergehalte

Alle soorten koolhydraten worden omgezet in glucose. De snelheid waarin dit gebeurt heeft te maken met de soort koolhydraten. Variatie en vooral kiezen voor gezonde voeding zorgt voor een goede balans in snelheid of te wel pieken van je bloedsuiker. Overigens is het voor gezonde mensen helemaal geen probleem om pieken te hebben in de bloedsuiker. Het lichaam kan hier prima mee omgaan. Eet gezond en beweeg voldoende. Heb je diabetes of zwaar overgewicht dan is het goed om specialistisch voedingsadvies te vragen.

Wat zijn de voedingsbronnen van koolhydraten

Koolhydraten in de vorm van fructose zitten in fruit, fruitsap, en bepaalde groentesoorten als kool en pompoen. Natuurlijk kennen we sacharose welke staat voor kristalsuiker. Lactose is melksuiker en zit in melk en melkproducten maar ook in moedermelk. Het koolhydraat zetmeel zit in graanproducten als brood, rijst en pasta en knolgewassen als aardappelen en peulvruchten.

Eet koolhydraten voor een goede gezondheid

Zoals jullie weten zijn wij niet van het diëten en dus ook niet van het weglaten van hele productgroepen zoals brood, rijst en aardappelen. Waar wij wel voor zijn is het maken van gezonde keuzes. Minder eten zorgt voor een negatieve energiebalans. Gezond en gevarieerd er eten zorgt voor een goede spijsvertering en een gezond lijf.  Het weglaten van teveel koolhydraten kan zorgen voor een vezel en vitamine tekort. Waar wij wel voor pleiten is om minder geraffineerde producten te eten in de vorm van witbrood en witte rijst en pasta. De volkoren varianten zijn een goede optie om aan voldoende vezels en vitamine B te komen. Bovendien zorgt dit voor meer verzadiging en een betere spijsvertering. Wat je niet nodig hebt zijn producten met veel toegevoegde suikers.

Wil jij meer weten over voedingsadvies voor een optimale gezondheid en gezond lichaamsgewicht? Neem, dan contact op met ons op voor een voedingsadvies op maat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *