Kracht van je Hart ►

kracht van je hart

Dat bewegen gezond is zal niemand verbazen. Maar wanneer mag je verwachten dat sport en bewegen effect heeft? Uit literatuuronderzoek van fysioloog Dick Thijssen blijkt dat zelfs één keer sporten al direct een beschermend effect heeft op het hart. Hij publiceerde zijn bevindingen in JAMA Cardiology.

Sporten biedt bewezen bescherming tegen hart- en vaatziekten. Zo heeft regelmatige lichaamsbeweging een gunstige invloed op risicofactoren als gewicht, bloeddruk en vetmassa. Het duurt alleen enkele maanden voordat deze invloed merkbaar is. Daar komt bij dat deze risicofactoren maar een deel van het beschermende effect van sporten kunnen verklaren. Fysioloog Dick Thijssen zocht in de wetenschappelijke literatuur naar andere beschermingsmechanismen en vond aanwijzingen dat sporten ook op hele korte termijn gunstig is voor het hart.

Rust roest

Uit diverse studies bij mensen en dieren blijkt dat direct na één of enkele malen intensieve beweging de kans op hartschade na een infarct aanzienlijk verlaagd is. Dit effect is direct zichtbaar en houdt twee tot drie uur aan. Na ongeveer een dag komt het beschermende effect terug en houdt vier tot vijf dagen aan. Zodra je regelmatig gaat sporten, blijft dit langetermijneffect in stand en blijf je profiteren van deze beschermende effecten. Zodra je stopt met bewegen, dooft het effect weer uit.

Ons programma Kracht Van Je Hart

  • Gezondheidscheck
  • 2 x per week bewegen onder professionele begeleiding
  • Voedingsadvies
  • Eindmeting

Meld je aan voor een gratis intake!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren". dan stemt u daar mee in. De cookie-verklaring is een onderdeel van onze privacyverklaring.

SLUITEN